Gott nytt år!

Liten skimboard-snubbe som inte hade någon email så vi lovade att lägga upp bilderna här så han kunde titta på dem :)

Annars har det regnat massor! Så vi byggde en ark och seglade iväg... Och imorgon är det nyår så Gott Nytt År på er allihop!

Från segelturen och Pepes nya shorts (som han är jättestolt över och kostade 33 kr). OBS! Vattnet under fötterna är inte en pool, det är havet.

image68 image69

Hej då, ses 08!

Jul o sånt!

God drink! Gin, lime, 7up och lite pressad kalamansi.

Här i Boracay har vi haft jul! Det innebar väl egentligen inte så mycket, det mesta var fortfarande palmer, sand och sol. Fast man såg en och annan filipino med tomtemössa på förstås. På julafton köpte vi hem chokladkaka som vi slukade med några bananskivor samtidigt som vi öppnade lite klappar. Jag (Jeppe) fick bland annat ett mini-frågespel av tomten (tack tomten!) som vi testade direkt, med segerjubel från mig som följd. Kvällen spenderade vi på en riktigt bra fiskrestaurang här i närheten tillsammans med våra kitekompisar. De har stort utbud på sjömat här, allt från gaishummrar (grönsvarta) och nån konstig krabba med svans som går rakt fram, till sandmaskar och prickiga fiskar. Vi delade på ett gäng tigerräkor och en hel grillad Lapu-lapu, nån sorts inhemsk torsk eller nåt. Gott var det i alla fall!

Vänster till höger: Anna, Peter, Johan, David och Eva som vi firade jul med.

Dagen innan dopparedagen satt vi på varsin cykel och upptäckte ön. Vi tog tjuren vid hornen direkt och började med en alldeles för brant och lång backe upp till utkikspunkten, där man ser ut över hela Boracay. Vilket kanske inte är så imponerande egentligen med tanke på att ön bara är en kilometer bred. Vi fortsatte i vad som kan tänkas vara lite mer behaglig nedförsbacke, men utan speciellt bra bromsar var det en liten pärs det med. Efter att ha kollat in den lokala golfbanan så hamnade vi till slut på den minsta stranden jag har sett på denna ön. En lång sick-sacktrappa var enda vägen ner till stranden eftersom den låg precis nedanför en hög klippvägg. Mat och dryck man beställde i baren hissade de ner i ett rep. Väldigt mysigt för en dag, men jag hade inte pallat att ligga där hela semestern som ett par av tyskarna som var där verkade göra.

Igår var en trevlig kitedag! Alla hade skoj på vattnet, vi fotade lite och flaggorna vajjade i vinden. Sen gick jag ut och köttade lite ända tills min bakre fot hoppade ur sin stropp under en hård landning och jag gick ner i nån sorts enbenssplit som inte alls var så skönt för vänster höft och knä. Idag känns det mest i höften och det blir väl några dagars vila, men det är sånt som händer. Tricket jag skadade mig på var i alla fall snyggt!

1. Pop!   2. Mjoo inte bara kite på kitebeach  3. Kokosfight  4. Locals  5. Delad surfglädje  6. Railey  7. Bambuland  8. Sannas lilla rosa  9. Tricki tricki  10. Bulabog Beach  11. Landning

Annars är allt bra här och hoppas samma gäller för er därhemma! God fortsättning!

Mitt i julruschen...

Äntligen är jag (Sanna) tillbaka på vattnet efter en efterhängsen förkylning, mycket skönt! Har haft två finfina dagar på raken med lite trick igår och lite lek i vågorna på revet idag. David och Anna och lite andra swedes har kommit hit och ska stanna i ungefär tre veckor. Eftersom de är lite mer på utelivet på sin relativt korta semester så har även vi äntligen svept våra första Cuba Libre och rökt lite vattenpipa. Annars verkar det vara många som kommit hit för nattlivet (mest koreaner), men det är inget som direkt lockat oss faktiskt. Mycket dunka dunka och ...lite oskön stämning. Och förvånandsvärt dyrt för att vara i Filippinerna.

1. Pyttedel av kitebeach  2. David  3. Efter kite  4. Flygande danska  5. Pepe på vattnet

Idag käkade vi frukost på nyupptäckta stranden Diniwid beach, som tydligen varit ett hemligt tillhåll för hippies på 70-talet. Underbar liten strand omringad av klippor klädda med palmer och numera nybyggda bungalows. Shit, hade velat vara den första hippin där. Då hade jag byggt ett litet rev med vågor som rullade in och odlat hönor så man kunde äta hur många ägg som helst om mornarna, för det är det lite hårdvaluta på här ska ni veta. Nu väntar vi tre vindfria dagar så planen är att ta sig runt ön och kolla in lite olika ställen. Den är inte alltför stor så vi hyr nog varsin cykel och hojjar runt!

Vi funderar fortfarande lite fram och tillbaks på hur resan ska se ut efter vår vistelse på Boracay, men det lutar åt två dagars båtfärd ner till ostkusten och Siargao. Möjligtvis med stopp på Bohol där man kan kolla in Chocolate Hills, en delfinö och förhoppningsvis även kajta lite. De verkar ha fina färjor här, hoppas de är utrustade med ett par tre kanoner också så piraterna håller sig på avstånd.

Här har ni diverse foton!

1. Crepe de la crepe!  2. Trappan till vårt rum...  3. På väg till kitebeach, i tricycle  4. Sanna på BigMama  5. De vanliga kryddorna  6. Nån som vill ha flip flops? Han gör på beställning  7. Jul!  8. Boracay by night  9. De lokala pojkarna tar en dusch i regnet

Foton!

Boracay är rätt så gött faktiskt! Vi har allt man kan önska sig ett par sandiga steg bort från vårt lyxrum och det kostar tre kronor att åka till kitebeach. Och egentligen har vi väl inte gjort så mycket annat än att nyttja restaurangerna, skärmseglat och gått morgonpromenader längs den kritvita stranden. Känns som det räcker gott för tillfället! Idag blev Sanna ganska så röd men nu är hon brun tycker hon. Jag går kanske med på det. Annars mår vi bra och lägger upp lite bilder från de två första dagarna (innan Sanna blev "brun") som ni kan kika på. Vi höll egentligen bara på att testa lite grejer med kameran men några palmer är ju aldrig fel att få upp här! Vi skriver mer nästa gång, hej så länge!

Framme på Boracay!

Kan man bygga ett flygredskap för många många miljoner och sedan sätta in helt obrukbara stolar i det? KLM kan det. Det blev ingen sömn för någon av oss på väg ner och att sedan sätta igång att köpslå cirka 319 gånger på en kvart med glada och pigga filipinos är varken det lättaste eller roligaste. Vi fick till exempel inte veta om Sannas surfbräda skulle komma med planet från Manila till Caticlan (byn närmast Boracay), "Checka in bara så får ni besked vid gaten." sa de till oss. Så där satt vi och oroade oss för vad vi skulle göra om den inte kom med. Helt i onödan, som tur var!

Första intrycket härifrån White Beach är att det är VÄLDIGT turistigt. Ni som har vart i Cabarete kan nog känna en del likheter. En låååång strand med bara restauranger och hotell mellan sig och huvudvägen, som ligger ungefär 500 meter ifrån vattnet. Vilket vatten det är förresten! Lika klart som i en pool och lika turkost som en kornblå Makitaborr. Inte helt fel!

Los Filipinos hasar runt i sina flipflop med stora leenden, trots att man gång på gång säger "no thanks" till solglasägon, smycken, deras happy hour och barbeque. Det verkar vara ett glatt folk, men de gör det mesta för att suga ut varenda peso ur fickan på dig som turist på Boracay. När färjan från Caticlan stannade vid White Beach´s hamn blev den överfallen av unga killar som snabbt roffade sig åt de väskor som låg där. De bokstavligt talat slet tag i väskan du bar på och pinnade iväg längst piren. De stannade efter 70 meter, ställde allt bredvid en tricycle (en typ av mototaxi) och skulle givetvis ha tips. Självklart förstod vi ju det från början men när det inte spelar någon roll om man säger nej ger man ju den där pesosedeln väldigt motvilligt.

Idag var vår första kitedag på flera månader, och lätt den bästa. Skitbra vind, gott med plats och vattnet så klart på sina ställen att det kändes som att kajta runt på snö. Det blev bara några timmar idag, dels för att vi inte riktigt är polare med solen än, men främst för att vi var tvugna att byta boende, till något bättre. Så i morgon bitti flyttar vi till en jättemysig dam med helt nybyggda rum, varmvatten och aircon för 700 pesos, vilket motsvarar ca 35 kr per person och natt. Det blev en high five på den och nu har Jesper deckat på sängen så vi får nog ta och käka lite.

Dagens visdomsord: När man inte är så smart så får man tänka mycket! -Pepe